Köpvillkor

Köpvillkor – Wigs of Scandinavia

Leverans, betalning och köpinformation
Vi levererar inom hela Sverige och övriga nordiska länder. Vi reserverar oss för eventuella fel i produktinformationen. Genomförd beställning innebär att du samtycker till att ditt namn och dina personuppgifter registreras i vårt kundregister.

·         Priserna på våra varor är inklusive moms, 25% och anges i svenska kronor.

·         Vi förbehåller oss rätten att ändra priserna på hemsidan utan föregående avisering.

·         Betalningsalternativ: Klarna faktura, postförskott, förskottsbetalning till bankgiro 219-4959 och

          Swish (betala direkt med mobilen till nummer 123 344 42 70).

          Ange alltid ditt ordernummer vid förskottsbetalning och Swish.

·         Fri frakt i hela Sverige vid beställning över 1000 kr.

·         Vi ber dig att inte skicka checkar, pengar eller frimärken

·         Vid frakt utanför Sverige står alltid kunden för fraktkostnader och eventuella moms och tullavgifter.

·         Våra försändelser skickas alltid med diskret avsändare, Garantiprodukter i Sundsvall AB.

Kunduppgifter
När du handlar hos oss måste du ange uppgifter i samtliga obligatoriska fält vid kundregistreringen.

Detta för att vi ska kunna kontakta dig om din vara är försenad eller inte kan levereras. Kontrollera att dina adressuppgifter stämmer vid varje köp.

Wigs of Scandinavia lämnar inte ut några kunduppgifter till andra än de partners vi har för betalningsbevakning (Klarna), i de fall där det är nödvändigt.

Åldersgräns
Du måste ha fyllt 18 år för att handla hos oss, så notera att vara beställd av kund under 18 år inte kommer att gå igenom, dvs. varan skickas ej. Om du som kund är under 18 år och önskar beställa en produkt, skall detta ske via målsman.

Ej uthämtad vara

Vi debiterar 500 kronor för ej uthämtade varor. En faktura skickas då hem till dig och skall vara betald inom 10 dagar. Det är omkostnader för importavgift, fraktkostnad, tull etc.

Leveranstid

Normal leveranstid är ca. 2-14 dagar, eftersom varje beställning är en specifik specialbeställning som görs enbart för dig som kund.

Ibland kan en produkt vara mycket efterfrågad och då tillfälligt vara slut hos leverantören. Vi meddelar dig i så fall per e-post eller telefon så att du kan välja en annan vara eller vänta. (Detta kan också gälla vissa färger på en peruk eller hårdel).

Ångerrätt och retur
För privatpersoner gäller full ångerrätt inom fjorton dagar från det att varan mottagits, förutsatt att varan är i nyskick. Det är viktigt att en kopia av faktura/följesedel bifogas.

Fraktavgift och returporto betalas alltid av kunden.
Ni som kund är ansvarig för att paketera varorna så att de inte rimligen kan skadas under leveransen. Varor som är skadade vid ankomst pga. Bristande emballage kommer att debiteras kunden.

Returer får inte beläggas med uthämtningsavgifter (exempelvis postförskott).

Eventuell avbokning av order måste ske inom 24 timmar.

Hur gör jag vid eventuell retur?
Begäran om retur måste vara gjord inom fjorton dagar efter leverans.
Fraktkostnader betalas av returnerande kund.
Etiketter måste sitta kvar och hårnät får ej saknas.
Peruken får inte vara kammad eller på något annat sätt vara utsatt för åverkan eller dofter så som  parfym eller cigarettrök.
Peruken måste återsändas i sin originalförpackning.
Efter godkänd retur ersätts varan mot önskad peruk i första hand eller så återbetalas varans belopp till angivet konto. Ange därför alltid kontonummer för att underlätta återbetalning. Om ordern är skickat mot Klarnafaktura måste varan vara returnerad i god tid innan förfallodatum för makulering av fakturan.
Var vänlig kontakta alltid oss innan eventuell retur.
Returnerad vara måste vara i förstklassigt skick.
Vid försenad retur så utgår en avgift från klarna som baseras på det totala ordervärdet.

Vi har rätt att göra prisavdrag vid återbetalning för en eventuell värdeminskning som uppkommit på varan. Kunden kan även välja att vi skickar om peruken där kunden står för fraktkostnaden

Våra varor är alltid kvalitetskontrollerade innan de skickas till kund

Du får naturligtvis prova peruken men inte använda den eftersom de är en personlig produkt.

Reklamation

Eftersom vi inte har kännedom om hur kunden sköter sin peruk kan kunden inte reklamera skadad peruk eller hårdel, det är mycket viktigt att använda rätt skötselprodukter i form av Schampo och Balsam.

Se vår sida om skötsel av peruk och hårdelar.

Färgprover

Hos oss kan du låna färgprover om du är osäker på ditt färgval. Tänk på att det är många som vill låna och vi har ett begränsat antal så var vänlig att returnera dessa så fort som möjligt. Det finns även färgringar att köpa.

Force majeure

Wigs of Scandiaiaina är befriad från påföljd för underlåtenhet att fullgöra viss förpliktelse enligt detta avtal, om underlåtenheten har sin grund i befriande omständighet enligt nedan och omständigheten förhindrar, försvårar eller försenar fullgörandet.

Såsom befriande omständighet skall anses bl. a. myndighets åtgärd eller underlåtenhet, nytillkommen eller ändrad lagstiftning, konflikt på arbetsmarknaden, blockad, brand, översvämning, sabotage, olyckshändelse av större omfattning eller annan typ av naturkatastrof, flyg eller transport-stopp.

I force majeure ingår myndighets beslut som påverkar marknad och produkter negativt, t. ex. restriktioner i indikation, varningstexter, försäljningsförbud etc, onormal nedgång i marknaden samt om bolaget utsatts för kriminell aktivitet som påverkar verksamheten.

 

Garantiprodukter - Wigs of Scandinavia

-------------------------------------------------------------------------------------------------------

DATASKYDDS- OCH INTEGRITETSPOLICY
Vi värnar om din integritet och det är viktig för oss och du alltid ska känna dig trygg när du handlar hos oss. Hos oss behandlas alla personuppgifter enligt gällande lagstiftning. Vi har uppdaterat vår identitetspolicy och våra användarvillkor i enlighet med den nya dataskyddsförordningen (GDPR)
Personuppgiftsansvarig för behandling av dina personuppgifter är Garantiprodukter i Sundsvall AB.

Varför behandlar vi uppgifter
•För att kunna fullgöra våra avtal gentemot dig som kund, såsom genomförande av köp, utskickande av varor, fakturering och betalning, och tillhandahålla support.
•För att kunna ge kundservice, besvara frågor, rätta felaktiga uppgifter
•För att kunna hantera kundförhållandet och tillhandahålla våra tjänster
•Ge dig relevant information och anpassade erbjudanden i nyhetsbrev samt på webben
•Följa tillämplig lagstiftning, till exempel bokföringslagar, distanshandelslagar, konsumentköplagar mm

De uppgifter som vi lagrar i vår databas är
•För och efternamn
•Personnummer, Organisationsnummer
•Adress
•E-postadress
•Telefonnummer
•Betalningsuppgifter
•Kundnummer
Personuppgifterna sparas i ett Excel som endast hanteras av Garantiprodukters personal.
Rättsliga grunder & Lagringstider

För att kunna administrera och hantera våra köp, samt leverera våra order sparar vi i kundregistret
•Namn, adress, personnummer, organisationsnummer, telefonnummer samt e-post
Hur skyddas dina uppgifter
När du lämnar dina personuppgifter till oss kan du vara säker på att:
•Ingen obehörig tar del av dina personuppgifter
•Vi inte lånar ut, hyr ut, leasar ut eller säljer några personuppgifter till andra företag eller privatpersoner.
•Vi har vidtagit de tekniska säkerhetsåtgärder som behövs för att skydda dina personuppgifter mot otillbörlig åtkomst, förändring och radering.
 
Vem kan dina uppgifter lämnas ut till
Vi kan komma att lämna ut dina uppgifter till tredje part för att fullgöra vårt åtagande mot dig som kund, exempelvis till leverantörer av betaltjänster och fraktbolag.
 
Dina rättigheter
Du har rätt att efter skriftligt undertecknad ansökan till oss få besked om vilka personuppgifter vi har lagrade om dig och hur vi behandlar dessa i ett s.k registerutdrag.
Du har rätt att få rättelse i fråga om personuppgifter som vi behandlar om dig.
Du har rätt att begära att dina personuppgifter tas bort om de inte längre är nödvändiga för det ändamål de samlades in för. Det kan dock finnas lagkrav på att vi inte omedelbart får radera dina personuppgifter i exempelvis bokförings- och skattelagstiftning. Vi kommer då att avsluta den behandling som görs för andra ändamål än att följa lagstiftningen
Om du inte vill att vi behandlar dina personuppgifter för direkt marknadsföring har du alltid rätt att invända mot sådan behandling. När har vi mottagit din invändning kommer vi att upphöra med att behandla personuppgifterna för sådant marknadsföringsändamål.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------

Konsumentköplagen (Källa: Konsumentverket)
Följande text är tagen från konsumentverkets hemsida När du som konsument handlar i en affär har du ingen laglig rätt att ångra köpet. Om du däremot köper något på postorder, via telefon, TV, Internet eller vid hemförsäljning har du 14 dagars bytesrätt inom Sverige. Genom distansavtalslagen, som började gälla år 2000, har du fått ett förstärkt konsumentskydd vid så kallade distansavtal och hemförsäljningsavtal. .


Distansavtal


Om du köper en vara på postorder eller via telefon, TV-shop eller Internet, har du enligt distansavtalslagen en bytesrätt som ger dig möjlighet att inom 14 dagar byta din vara. Efter det att du har skickat tillbaka varan ska näringsidkaren snarast, och senast inom 30 dagar, betala tillbaka det du har betalat. Ångerfristen börjar löpa den dag du tagit emot varan, och när det gäller en tjänst den dag då avtalet om tjänsten träffades. Ångerfristen börjar dock inte löpa förrän du fått den information som säljaren enligt lagen är skyldig att ge dig Du har bland annat rätt att få information om din bytesrätt. Du får själv betala returkostnaderna när du sänder tillbaka varan. Näringsidkaren ska alltid betala returkostnaden för att sända tillbaka så kallade ersättningsvaror. Om näringsidkaren inte hämtar varan eller materialet eller fullgör hela sin betalningsskyldighet inom tre månader från den dag då ångerfristen började löpa, får du behålla varan eller materialet utan att betala något. Leveransskyldighet Näringsidkaren ska lämna varan eller, om det är en tjänst, avsluta uppdraget inom 30 dagar från den dag du gjorde din beställning. Det är emellertid möjligt att avtala om en annan skälig tidsgräns för leveransen. Om näringsidkaren inte levererar i tid och detta inte beror på dig, så har du rätt att häva avtalet. Om den vara du har köpt är felaktig eller om tjänsten inte utförts fackmässigt har du rätt att reklamera med stöd av konsumentköplagen respektive konsumenttjänstlagen. Om du häver avtalet (fel på varan) är näringsidkaren skyldig att lämna tillbaka vad du har betalat. Detta ska ske snarast, dock senast inom 30 dagar från den dag då näringsidkaren tog emot ditt meddelande om hävning.