Köpvillkor
Leverans, betalning och köpinformation
Vi levererar inom hela Sverige och övriga nordiska länder.
För kunder från Norge och Åland tillkommer en kostnad för frakt, införselmoms och tullavgift.
Vi reserverar oss för eventuella fel i produktinformationen.
Genomförd beställning innebär att du samtycker till att ditt namn och dina personuppgifter registreras i vårt kundregister.
Priser
Priserna är i svenska kronor (SEK) och inkluderar gällande moms. Priserna gäller tills vidare.
För produkter som ingår i olika kampanjer gäller priserna under aktuell kampanjperiod.
Vi reserverar oss för prisfel och prisändringar på grund av ändrad moms, onormalt stora förändringar i valutaläget, inköpspriser, samt ändringar i eller förekomsten av nya lagstadgade avgifter. Vid uppenbart felaktigt prissatta produkter förbehåller sig Garantiprodukter/Wigs rätten att annullera ordern.
Betalningsalternativ
Svea Ekonomi och Swish.
I samarbete med Svea Ekonomi erbjuder vi fakturabetalning, delbetalning, direktbetalning och kortbetalning för privatpersoner och företag.
Du kan även välja att betala din order med ditt Landstingsbidrag. Välj Landstingsbidrag som betalningssätt i kassan och följ instruktionerna.
Vår orderbekräftelse och faktura från Svea skickas ut via mail eller till folkbokföringsadressen i samband med att ordern skickas från oss.
Fakturan har en förfallotid på 14 dagar.
För att säkerställa säkerheten när du handlar med kort hos Garantiprodukter/Wigs skickas all information krypterad med SSL (Secure Socket Layer).
Det betyder att informationen skickas via en säker förbindelse som gör att ingen obehörig kan se dina kortuppgifter och de hanteras på ett mycket säkert sätt.
Garantiprodukter/Wigs lagrar aldrig dina kontokortsuppgifter.
All kontokortsinformation skickas alltid på ett säkert sätt vidare från din webbläsare till vår betalningsförmedlare.
Återbetalningar
Har du beställt och betalat din order via Svea så sker återbetalning till det betalsätt som användes vid köpet.
Om produkten är inköpt i butik med kort eller kontant återbetalas pengarna till, av dig uppgivet bankkonto (inklusive clearingnummer) i samband med returen.
Leveranstid / Transportsätt / Fraktkostnad
Mypack Collect
Fri frakt från oss vid order över 1000 kr. Fast fraktkostnad på understigande order är 70 SEK.
Du som bokar själv hemleverans via Postnords App. Postnord tar en avgift av dig som kund.
Leverans går först till ombud och kan därför ta en extra leveransdag.
Varubrev – till din brevlåda
De flesta mindre varor kan skickas med brev och levereras direkt till din brevlåda.
Till brevlådan eller lämnas utanför dörr. Postnord och brevbäraren
avgör alltid om ditt paket får plats i brevlådan, om paketet inte
kan levereras till brevlådan kommer det lämnas utanför dörren.
På lantbrevbärarlinjen kommer försändelsen hängas i en påse på brevlådan.
Du som kund ansvarar för paketet efter att brevbäraren lämnat det.
Mypack Home
Vid större försändelser eller om du inte kan hämta ut ditt paket hos ditt ombud.
Din kostnad 149 kr.
Leverans av Postnord på kvällstid. Välj fraktalternativet vid order.
Kunduppgifter
När du handlar hos oss måste du ange uppgifter i samtliga obligatoriska fält vid kundregistreringen.
Detta för att vi ska kunna kontakta dig om din vara är försenad eller inte kan levereras. Kontrollera att dina adressuppgifter stämmer vid varje köp.
Garantiprodukter/Wigs lämnar inte ut några kunduppgifter till andra än de partners vi har för betalningsbevakning, i de fall där det är nödvändigt.
Åldersgräns
Du måste ha fyllt 18 år för att handla hos oss.
Om du som kund är under 18 år och önskar beställa en produkt, skall detta ske via målsman.
Ej mottagen leverans/outlöst beställning
Vid ej mottagen leverans/outlöst beställning returneras ditt paket till Garantiprodukter/Wigs.
Garantiprodukter/Wigs förbehåller sig rätten att debitera kostnaden (500 SEK) för en sådan retur.
En faktura skickas då hem till dig och skall vara betald inom 10 dagar. Det är omkostnader för importavgift, fraktkostnad, tull etc.
Leveranstid
Normal leveranstid är ca. 2-14 dagar, eftersom varje beställning är en specifik specialbeställning som görs enbart för dig som kund.
Varor som finns i lager skickas som regel under samma dag.
Ibland kan en produkt vara mycket efterfrågad och då tillfälligt vara slut hos leverantören. Vi meddelar dig i så fall per e-post eller telefon så att du kan välja en annan vara eller vänta.
Det kan också gälla vissa färger på en peruk eller hårdel.
Ångerrätt och retur
Retur måste vara oss tillhanda inom 14 dagar efter leverans. Ange orsak till retur för att vi ska kunna hjälpa dig på bästa sätt.
Etiketterna måste sitta kvar och hårnätet får ej saknas. Om etiketten saknas är returen inte godkänd.
Peruken får inte vara kammad eller på något annat sätt utsatt för åverkan eller dofter så som parfym eller cigarettrök.
Peruken måste återsändas i sin originalförpackning.
Fraktkostnader betalas av returnerande kund.
Returer får inte beläggas med uthämtningsavgifter (exempelvis postförskott).
Eventuell avbokning av order måste ske inom 24 timmar.
Hur gör jag vid eventuell retur?
- Begäran om retur måste vara gjord inom fjorton dagar efter leverans.
- Fraktkostnader betalas av returnerande kund.
- Etiketter måste sitta kvar och hårnät får ej saknas. Om etiketten saknas så är returen inte godkänd.
- Peruken får inte vara kammad eller på något annat sätt vara utsatt för åverkan eller dofter så som parfym eller cigarettrök.
- Peruken måste återsändas i sin originalförpackning.
- Efter godkänd retur ersätts varan mot önskad peruk i första hand eller så återbetalas varans belopp till angivet konto. Ange därför alltid kontonummer (med clearing nr) för att underlätta återbetalning. Om ordern är skickat mot faktura måste varan vara returnerad i god tid innan förfallodatum för makulering av fakturan.
- Var vänlig kontakta alltid oss innan eventuell retur.
- Returnerad vara måste vara i förstklassigt skick.
Vi har rätt att göra prisavdrag vid återbetalning för en eventuell värdeminskning som uppkommit på varan. Kunden kan även välja att vi skickar om peruken där kunden står för fraktkostnaden
Våra varor är alltid kvalitetskontrollerade innan de skickas till kund
Du får naturligtvis prova peruken men inte använda den eftersom de är en personlig produkt.
Reklamation / Garanti
Eftersom vi inte har kännedom om hur kunden sköter sin peruk kan kunden inte reklamera skadad peruk eller hårdel, det är mycket viktigt att använda rätt skötselprodukter i form av Schampo och Balsam.
Se vår sida om skötsel av peruk och hårdelar.
Vid garantiärenden bör kassakvitto eller annat giltigt köpebevis uppvisas/medfölja vid garantianspråk. Vid frågor om vår garanti kontakta oss på 072-740 00 88 eller info@wigs.se
Eventuell garanti gäller inte fel som uppkommit genom att produkter inte skötts eller brukats i enlighet med bruksanvisningen, utsatts för onormalt brukande eller vanvård.
Eventuell garanti påverkar inte de rättigheter du har som konsument enligt konsumentköplagen.
Färgprover
Hos oss kan du låna färgprover om du är osäker på ditt färgval. Tänk på att det är många som vill låna och vi har ett begränsat antal så var vänlig att returnera dessa så fort som möjligt. Det finns även färgringar att köpa.
Force majeure
Garantiprodukter/Wigs är befriad från påföljd för underlåtenhet att fullgöra viss förpliktelse enligt detta avtal, om underlåtenheten har sin grund i befriande omständighet enligt nedan och omständigheten förhindrar, försvårar eller försenar fullgörandet.
Såsom befriande omständighet skall anses bl. a. myndighets åtgärd eller underlåtenhet, nytillkommen eller ändrad lagstiftning, konflikt på arbetsmarknaden, blockad, brand, översvämning, sabotage, olyckshändelse av större omfattning eller annan typ av naturkatastrof, flyg eller transport-stopp.
I force majeure ingår myndighets beslut som påverkar marknad och produkter negativt, t. ex. restriktioner i indikation, varningstexter, försäljningsförbud etc, onormal nedgång i marknaden samt om bolaget utsatts för kriminell aktivitet som påverkar verksamheten.
DATASKYDDS- OCH INTEGRITETSPOLICY
Vi värnar om din integritet och det är viktig för oss och du alltid ska känna dig trygg när du handlar hos oss. Hos oss behandlas alla personuppgifter enligt gällande lagstiftning. Vi har uppdaterat vår identitetspolicy och våra användarvillkor i enlighet med den nya dataskyddsförordningen (GDPR).
Personuppgiftsansvarig för behandling av dina personuppgifter är Garantiprodukter i Sundsvall AB.
Varför behandlar vi uppgifter
- För att kunna fullgöra våra avtal gentemot dig som kund, såsom genomförande av köp, utskickande av varor, fakturering och betalning, och tillhandahålla support.
- För att kunna ge kundservice, besvara frågor, rätta felaktiga uppgifter
- För att kunna hantera kundförhållandet och tillhandahålla våra tjänster
- Ge dig relevant information och anpassade erbjudanden i nyhetsbrev samt på webben
- Följa tillämplig lagstiftning, till exempel bokföringslagar, distanshandelslagar, konsumentköplagar mm
De uppgifter som vi lagrar i vår databas är
- För och efternamn
- Personnummer, Organisationsnummer
- Adress
- E-postadress
- Telefonnummer
- Betalningsuppgifter
- Kundnummer
Personuppgifterna sparas i ett Excel som endast hanteras av Garantiprodukters personal.
Rättsliga grunder & Lagringstider
För att kunna administrera och hantera våra köp, samt leverera våra order sparar vi i kundregistret namn, adress, personnummer, organisationsnummer, telefonnummer samt e-post.
Hur skyddas dina uppgifter
När du lämnar dina personuppgifter till oss kan du vara säker på att:
- Ingen obehörig tar del av dina personuppgifter
- Vi inte lånar ut, hyr ut, leasar ut eller säljer några personuppgifter till andra företag eller privatpersoner.
- Vi har vidtagit de tekniska säkerhetsåtgärder som behövs för att skydda dina personuppgifter mot otillbörlig åtkomst, förändring och radering.
Vem kan dina uppgifter lämnas ut till
Vi kan komma att lämna ut dina uppgifter till tredje part för att fullgöra vårt åtagande mot dig som kund, exempelvis till leverantörer av betaltjänster och fraktbolag.
Dina rättigheter
- Du har rätt att efter skriftligt undertecknad ansökan till oss få besked om vilka personuppgifter vi har lagrade om dig och hur vi behandlar dessa i ett s.k registerutdrag.
- Du har rätt att få rättelse i fråga om personuppgifter som vi behandlar om dig.
- Du har rätt att begära att dina personuppgifter tas bort om de inte längre är nödvändiga för det ändamål de samlades in för. Det kan dock finnas lagkrav på att vi inte omedelbart får radera dina personuppgifter i exempelvis bokförings- och skattelagstiftning. Vi kommer då att avsluta den behandling som görs för andra ändamål än att följa lagstiftningen
- Om du inte vill att vi behandlar dina personuppgifter för direkt marknadsföring har du alltid rätt att invända mot sådan behandling. När har vi mottagit din invändning kommer vi att upphöra med att behandla personuppgifterna för sådant marknadsföringsändamål.
Konsumentköplagen
(Källa: Konsumentverket)
Följande text är tagen från konsumentverkets hemsida När du som konsument handlar i en affär har du ingen laglig rätt att ångra köpet. Om du däremot köper något på postorder, via telefon, TV, Internet eller vid hemförsäljning har du 14 dagars bytesrätt inom Sverige. Genom distansavtalslagen, som började gälla år 2000, har du fått ett förstärkt konsumentskydd vid så kallade distansavtal och hemförsäljningsavtal.
Distansavtal
Om du köper en vara på postorder eller via telefon, TV-shop eller Internet, har du enligt distansavtalslagen en bytesrätt som ger dig möjlighet att inom 14 dagar byta din vara. Efter det att du har skickat tillbaka varan ska näringsidkaren snarast, och senast inom 30 dagar, betala tillbaka det du har betalat. Ångerfristen börjar löpa den dag du tagit emot varan, och när det gäller en tjänst den dag då avtalet om tjänsten träffades. Ångerfristen börjar dock inte löpa förrän du fått den information som säljaren enligt lagen är skyldig att ge dig Du har bland annat rätt att få information om din bytesrätt. Du får själv betala returkostnaderna när du sänder tillbaka varan. Näringsidkaren ska alltid betala returkostnaden för att sända tillbaka så kallade ersättningsvaror. Om näringsidkaren inte hämtar varan eller materialet eller fullgör hela sin betalningsskyldighet inom tre månader från den dag då ångerfristen började löpa, får du behålla varan eller materialet utan att betala något. Leveransskyldighet Näringsidkaren ska lämna varan eller, om det är en tjänst, avsluta uppdraget inom 30 dagar från den dag du gjorde din beställning. Det är emellertid möjligt att avtala om en annan skälig tidsgräns för leveransen. Om näringsidkaren inte levererar i tid och detta inte beror på dig, så har du rätt att häva avtalet. Om den vara du har köpt är felaktig eller om tjänsten inte utförts fackmässigt har du rätt att reklamera med stöd av konsumentköplagen respektive konsumenttjänstlagen. Om du häver avtalet (fel på varan) är näringsidkaren skyldig att lämna tillbaka vad du har betalat. Detta ska ske snarast, dock senast inom 30 dagar från den dag då näringsidkaren tog emot ditt meddelande om hävning.